onsdag 31 mars 2010

Utmaning APRIL

Nästa månads utmaning är det temat "LIGG" som gäller för oss. Förklaring: Ett forum jag är medlem på har börjat med månadsutmaningar, varje månad är det ett nytt tema och under helgerna laddar man upp filmer och får/ger tips om hur man ska göra för att komma vidare, osv.
Nu i början av månaden sätter man upp mål som man vill uppnå, och sen i slutet av månaden så får man se om man uppnått dem ;)
___________________________________________________
MÅL FÖR OSS UNDER MÅNADEN:

Chippen PLATSLIGGNING
Som det är nu: Inge platsliggning alls tränat på något sätt. Inte tränat på varken uthållighet, stabilitet eller liggande med störning.
Mål: Kunna ligga stilla med huvudet i backen i 2 min med störning i form av andra hundar.
Helt nytt moment för oss alltså

Sudden VANLIGT LIGG
Som det är nu: Kan kommandot nästan helt. Vill inte gå ner helt i backen utan tycker att det räcker om man halvligger/halvsitter.
Mål: Lägga sig i (så gott som) alla lägen vid kommandot ligg. Ligga ett litet tag utan att försöka resa sig upp
__________________________________________________
Får se senare om man märker att målen är för höga/låga. Då får jag lägga till/ta bort lite moment.

Varje helg kommer jag försöka ladda upp filmer här på hur vi utvecklas alltså. Helgen som kommer, kommer börja med en film på hur det ser ut nu, och sista helgen i månaden kommer det komma en film på hur momentet ser ut då.

Det perfekta för mig och Chippen med det här temat är att det en gång i veckan på hundklubben är öppen platsläggning, då det finns möjlighet att öva det med störning i form av andra hundar alltså. Utförs som riktig platsliggning. Så åtminstone i slutet på månaden hoppas jag att vi kan testa på det, får vara våran examination i temat (om det nu gått så bra för oss).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna ett tassavtryck :-)