söndag 7 december 2008

"Lite trasiga, och knasiga"


Är det någon som får lite kittlande känslor redan nu? Jag menar, vilka kommer inte mer eller mindre ihåg Trasdockorna från då man var liten och såg på Bolibompa? Själv har jag hela den här helgen haft lite av en nostalgitripp och lyssnat på gamla intron till kända barnprogram, och jag hittade en eminent
lista på ungdomar.se där redaktörerna har rankat de bästa barnprogramsintrona. Om det inte får dig att börja tralla framför datorn så finns det tyvärr en liten möjlighet att du besitter ett hjärta av sten.

Men nu känns det som jag har gått off-topic redan innan jag ens har varit on-topic (vilket ju faktiskt är en bragd i sig), och jag tänkte faktiskt försöka dra en paralell mellan Chippen och Trasdockorna så att jag inte verkar helt vimse i pannkakan (allvarligt talat, vad är det med mig idag?). Tyvärr känns det totalt misslyckat, då Chippen allra minst är trasig och... jo, knasig är ju minsann Chippen! Då vill jag att du framför datorn reser dig upp från stolen och ger en liten applåd: jag har hittat en koppling! Så dagens bloggämne: (några av) Chippens knasigheter!
  1. Med Chippen i närheten hör man ofta "duns"
    Ett påstående som kan bevisas också för idag. Chippen och jag lekte nämligen jaga genom huset, så som vi ofta gör, och Chippen hoppar ut på vår altan för att komma ut ur trädgården. Det enda problemet är att glasdörren är igendragen, och nästa sekund kan jag se Chippen rufsa irriterat på huvudet och backa förvirrat rakt in i en stol. Knasigt!

  2. Chippen vill alltid hjälpa till
    Det här låter såklart väldigt tacksamt i teorin, men kan vara lite mer problematiskt i praktiken. Allt hade varit fint, om det inte hade varit så att Chippen varken besitter färdigheterna att kunna baka, klistra kort eller några andra färdigheter där människan har stor hjälp av sina tio behändiga fingrar. Det är särskilt mamma som råkar ut för de här knasigheterna - i helgen då hon har bakat så har Chippen gjort sitt bästa för att vara så nära till hands som möjligt, och när mamma har rusat runt i köket har familjens kära hund minsann gjort allt han kunnat för att visa sin välvilja - något som fått till följd att bakningen till min födelsedag tog lite längre tid än väntat. Ett annat exempel har varit då mamma klistrat kort till familjens album (yep, här gillar vi saker old-school) och när korten har legat prydligt organiserade på soffan så har Chippen mer än gärna hoppat upp för att ge mamma lite extra uppmuntran genom att springa runt i soffan och skapat ett kaos av kärlek, vilken inte alltid besvarats så väl av mamma under just dessa stunder.
Så där gott folk, där har vi två stycken knaserier som ni förhoppningsvis kan gotta er åt. Tills nästa gång: trasig eller knasig, du är lika bra ändå!

3 kommentarer:

  1. Va roligt att du uppskattade vår lista på UM. Alltid kul när det man skriver väcker känslor och lämnar spår. Och du är nog inte ensam om att få nostalgi av den listan.

    Ha en härlig dag önskar författarinnan till delen av Trasdockorna.

    SvaraRadera
  2. Hehe, jag svarar här igen. Lättast så. Ibland så agerar slumpen. Jag skulle lägga in inlägget om att jag publicerat nu text. Skrev barnprogramsintrona, tyckte det såg helt mupp ut och kunde inte komma ihåg om det verkligen heter så, så jag googlade det (jag är googleberoende) och hittade tre resultat. Två från UM och så ditt/ert inlägg. Så det var helt och hållet slutet.

    SvaraRadera
  3. oj va mycket konstiga fel det blev där. Jag ser på tv samtidigt så har inte riktigt koll på vad jag skriver. Skulle skriva "publicera NY text" och "helt och hållet slumpen"

    SvaraRadera

Lämna ett tassavtryck :-)